Competitie 2017 Heren 2 (27 holes)

Na een intensieve voorbereiding ( 1 gezamenlijke training van 18 holes waarbij onze captain bijna een meerkoet de dierenambulance in sloeg), vertrokken we op 2 april richting Zeewolde voor de 1e wedstrijd van de NGF competitie. Tegenstander van die dag was ‘t Sybrook uit Enschede. De matadoren voor dit seizoen waren Wiebe, Ale, Marc, Peter (captain) , Gideon en nieuwkomers Robert Sven en Arjan. Voor Robert Sven zijn debuut in competitiegolf en Arjan kwam over van Heren 3. Robert Sven gaat sinds de competitie door het leven als ‘Shane’ (Lowry) of ‘Beef’ (Andrew Johnston). Dit gezien zijn baardgroei en verre afslagen vanaf de tee. Dat hij na de laatste 2 wedstrijden ook wel ‘Shanky’ wordt genoemd, is iets minder vleiend. Maar wellicht dat we na een paar lessen deze naam kunnen doorstrepen!

Spelconcept in de ochtend is greensome. Dit houdt in dat beide spelers van het team afslaan en vervolgens wordt er gekozen met welke bal er doorgespeeld gaat worden. Robert Sven en Arjan beten het spits af gevolgd door Gideon / Marc en Wiebe / Peter. Na deze ronde was de tussenstand 4-2 in ons voordeel, waarna we de singles ook winnend afsloten en de 1e wedstrijd gewonnen werd met 12-6. Het betreft matchplay wat over het algemeen een snel concept is. Dat het soms wat langer duurt op een hole, kan ook gebeuren. Een hole halven met 13-13 is niet heel gebruikelijk, maar gebeurde toch in de singles (middagronde). Peter kan u hierover meer vertellen. Deze partij duurde dan ook wat langer dan de anderen, maar gelukkig was Peter net voor donker binnen en kon hij gelijk aan tafel voor het diner.

Nadat we op 9 april gastheer waren met lekker weer en een prima barbecue, speelden we 23 april in Dronten op de Golfresidentie. Helaas kon Wiebe ons niet meer van dienst zijn. Door een rugoperatie staat hij enkele maanden buitenspel en we hopen dat hij inmiddels goed op weg is in zijn revalidatie. Op deze dag vielen de enige 2 buitjes van de hele NGF-competitie, we hebben het dus bijzonder goed getroffen. Vorig seizoen is Heren 2 kampioen geworden en dit seizoen was handhaving de doelstelling. Na deze wedstrijd was de missie al geslaagd door een fraaie 14-4 overwinning. Dat er na afloop glutenvrije tomatensoep was, maakte de dag compleet.

Op 30 april troffen we de aanstaande kampioen Zeewolde, in Nunspeet. Een team met alleen maar single handicappers. Het was een formaliteit dat dit team kampioen zou worden en ondanks onze dappere weerstand, mede dankzij gastspeler Christiaan, bleken zij inderdaad een maatje te groot en kroonden zij zich die dag als kampioen.

De laatste wedstrijd in Enschede was tegen Dronten, een strijd om de 2e plaats. Helaas bleken zij die dag net iets scherper te zijn dan wij, wat resulteerde in een 8-10 nederlaag en een 3e plaats in de poule. Ondanks dat de laatste 2 wedstrijden verloren werden, hebben wij al met al leuke wedstrijden gespeeld tegen gezellige tegenstanders. Helaas voor ons is ’t Sybrook gedegradeerd. Dit uitzonderlijk gezellige team met zeer markante mensen, gaan we volgend seizoen zeker missen.

Als de NGF komend seizoen een wat evenwichtigere poule indeling maakt, gaan we voor 2 plaatsen hoger!

Arjan Veenstra