Friese Jeugdkampioenschappen 2017

Zondag 17 september is op de Burggolf baan Sint Nyk het Friese Jeugdkampioenschap gehouden. Vanuit golfclub Heidemeer hebben hier vijf golfers aan deelgenomen in de categorie 2 (18 holes single stableford) en 3 (9 holes single stableford). In de categorie 1 waren we niet vertegenwoordigd, omdat Michael Wedema (met succes) de voorkeur gaf aan deelname aan de Friese Amateurkampioenschappen die op dezelfde dag werden gehouden op golfbaan Lauswolt. Van harte gefeliciteerd Michael!

Wel vreemd om te noemen, maar het weer was deze dag bijzonder goed. De dagen voor het toernooi waren zeer nat en dat zag je ook terug in de baan. De baan lag er goed bij, maar was volgens de golfer(ster)s wel ‘zwaar’. Ballen rolden niet en waren meteen geplugd. Er is daarom ook besloten in een local rule, dat je de bal op de gehele baan mocht plaatsen.

In de categorie 2 streed Daan Wedema samen met 11 andere golfers om de prijzen. Daan is derde geworden. Hij had 32 punten behaald en dat was evenveel als de nummer twee Jay van Dam. Echter had Daan één punt minder behaald over de tweede negen, wat er voor zorgde dat hij genoegen moest nemen met de derde plek. De winnaar van deze categorie, Jurjen Tamsma (Lauswolt) heeft 36 punten behaald.

In de categorie 3 deden vijf jeugdleden van Lauswolt, één van Gaasterland, één van Groene Ster en vier van Heidemeer mee. Het leken daarom wel even onderlinge clubkampioenschappen te worden tussen Lauswolt en Heidemeer. Eerder dan dat categorie 2 en 1 binnen waren werden de negen holes in vier flights afgewerkt. Aangemoedigd door vooral veel ouders van Heidemeer kwam de jeugd weer binnen en kon er na de puntentelling overgegaan worden tot de prijsuitreiking. Deze werd niet tegelijk gehouden met de andere categorieën, omdat deze spelers nog in de baan waren. Het zou voor deze categorie anders wel erg lang wachten zijn (het is wel minder gezellig).

In de jongens categorie is Brent van der Bij derde geworden met 16 punten. Net voor Maxwell de Jong met 15 punten. Hij moest daarbij Jelle Schreuder (Groene Ster) en Coen Peters Lammers (Gaasterland) met 19 en 22 punten voor laten gaan. In de meisjes categorie was de eerste prijs gegarandeerd voor golfclub Heidemeer. Hier streden Esmee Toering en Nienke Bekkema om de eerste en tweede prijs. Nienke trok aan het langste einde en mocht met 14 punten de eerste prijs en de wisselbeker weer mee naar huis nemen. Voor de jeugd van golfclub Heidemeer is 17 september 2017 een succesvolle dag. Met vier prijzen op de Friese Jeugdkampioenschappen en een eerste en tweede prijs indivudueel op de Fries Amateurkampioenschappen wordt het toch nog een mooie nazomer.

De (jonge) jeugd van onze golfclub wordt in de vorm van wedstrijdkleding en tassen gesponsord door Ruben van Golfbar Mulligan. Dank daarvoor! De blauwe polo’s (gesponsord door o.a. The Athlete’s Foot en Steenwijk Schoenen uit Heerenveen) vielen prachtig op door het grote witte logo op de achterkant. We konden de jeugd vanuit de verte herkennen!