GC Heidemeer pakt tweede plaats in de ‘Zilveren Ganzenveer’

De Zilveren Ganzenveer is een jaarlijks terugkerende golfwedstrijd voor redacties van Nederlandse golfclubs. Dit jaar werd de wedstrijd voor de 40e keer gespeeld en wel op Golfclub Midden-Brabant te Esbeek. Geen schande als u niet weet waar dat ligt, maar Hilvarenbeek zegt u vast wel wat. Daar ligt deze golfbaan vlakbij. Een uurtje of twee rijden wilden Arjen Miedema en ik er graag aan wagen om net als 2 jaar terug deel te mogen nemen namens Golfclub Heidemeer (vorig jaar lieten we verstek gaan wegens drukke agenda’s). Beiden gekleed in ‘Heidemeer blauw’ stapten we de auto uit, vol goede moed er een leuke dag van te maken en ervaringen uit te wisselen met betrekking tot ons clubblad / nieuwsbrief.

We troffen fantastisch weer, iets aan de warme kant en een prachtige baan. Bij aankomst moest Arjen nog even zijn handicap laten checken omdat die weer iets naar beneden was gegaan en toen hij desgevraagd aangaf dat die 4.4 was, werd hem meteen duidelijk gemaakt dat hij dat op deze baan echt niet ging spelen. Bovendien speelden we Stableford met 80% handicapverrekening, dus bleven er voor Arjen slechts 2 handicapslagen over. Per hole speelden we onze eigen bal en de beste score (qua stablefordpunten) werd genoteerd per koppel. Simpel en effectief!

We speelden samen met Cinette Wassing en Jacques Sleven van golfclub Prise d’Eau uit Tilburg. Zij speelden dus eigenlijk in hun eigen achtertuin. Waar ik nogal eens een bal verspeelde of anderszins iets deed wat niet goed is, was Arjen de betrouwbare backup om punten te kunnen noteren op de scorekaart. We troffen het dat we op hole 18 mochten starten (dat scheelt altijd weer een eindje lopen) maar hole 18 was meteen een uitdaging. Hoewel ik helaas een streep moest noteren maakte Arjen een nette par. Op hole 1 sloeg Arjen zijn drive (van naar later bleek 260 meter) door de dogleg tot binnen de 100 meter. Hierbij moet wel aangetekend worden dat de wind lekker mee was. Dat was het sein (denk ik) voor Arjen lekker los te gaan. Een drietal birdies, veel parren, her en der een bogey op de kaart en zelfs bijna een eagle: de bal scheerde echter langs de hole om kort daarop tot birdie gepromoveerd te worden.

Het opmaken van de score resulteerde in een totaal van 36 punten voor ons beiden. Niet gedacht dat dat genoeg zou zijn voor een hoge klassering, want het dubbele gevoel overheerst altijd bij deze wedstrijd. Je wilt wel winnen, maar eigenlijk wil je toch ook niét winnen, omdat je dan volgend jaar de wedstrijd mag organiseren. Gezien het aantal deelnemers is dat toch een klus voor onze 9 holes baan! Bovendien doen er koppels mee die veel meer handicapslagen mee krijgen en relatief gezien zo in het voordeel zijn als zij een goede dag hebben.

Maar we hadden het dus toch goed gedaan: we zijn tweede geworden! Genoeg voor de eer (en een tweetal lekkere flessen wijn per persoon) en we zijn niet de klos voor de organisatie volgend jaar. Men weet nu in den lande dat GC Heidemeer in Friesland ligt! Het koppel van golfclub Welschap uit Eindhoven wonnen met een score van 39 punten. Gezien hun overwinningsspeech hadden ze niet verwacht te winnen, maar hadden ze nu al zin om volgend jaar iedereen opnieuw te verwelkomen voor de 41e editie. Bij leven en welzijn zullen wij natuurlijk dan ook weer aan de start verschijnen, al is het maar om een leuke golfdag te beleven, nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe ideeën op te doen als redactie zijnde.