Jeugdwedstrijd op GC Emmeloord 9 juli 2017

Op zondag 9 juli jl. is een deel van de jeugd van onze golfclub afgereisd naar golfclub Emmeloord om daar op de 9 holes baan een onderlinge wedstrijd te spelen. Voor velen was dit de eerste kennismaking met deze ‘hoge’ baan en het spelen op een baan die ‘normaal’ in gebruik was. De meeste ervaring tot nu toe is opgedaan tijdens eigen toernooien of voor jeugd georganiseerde wedstrijden waarbij de baan voor de rest dicht is. Dit was op Emmeloord niet het geval, waardoor er ook rekening gehouden moest worden met het doorspelen of het doorlaten van een flight die sneller gaat.

Nadat de door Trijntje samengestelde goodie-bags waren uitgedeeld met daarin water, een appel, tees en iets lekkers zijn rond 10.00 uur Kai, Finn, Brent, Maxwell, Fabienne, Esmee en Nienke gestart. Thomas (7 jaar) was ook mee en mocht zonder GVB nog niet de ‘grote-mensen-baan’ op. Hij heeft samen met zijn moeder de leuke PAR-3 baan gespeeld.

En dan, de jeugd slaat af! De eerste drie holes liggen nog onder aan de ‘berg’ en zijn goed te doen. Het blijkt altijd maar weer dat het lastig is om afstand in te schatten op een vreemde baan en dat ervaring je veel kan helpen. Op hole vier was er dan eindelijk het hoogteverschil in het spel. Deze PAR-3 hole heeft als uitdaging om op de lager liggende green terecht te komen zonder dat je bal rechts in het water verdwijnt of links de bunkers op zoekt. Het hoogteverschil heeft invloed op de afstand en heeft natuurlijk een psychologisch effect. De damesflight waar ik mee mocht lopen bleek hier geen last van te hebben en sloeg met mooie boogjes de bal richting en op de green (Tineke zou trots op ze geweest zijn). Helaas was het putten ‘a different type of cookie’ en werden er helaas toch een (dubbele) bogey genoteerd.

Boven op de bult was het uitzicht weer mooi, het leek wel alsof je boven de wolken zat, en de lucht een stuk ijler. De golfballen vlogen wel minder ver zo boven op de berg. Dat zou natuurlijk kunnen komen door de ijle lucht of de angst om de bal niet van de berg af te slaan. De holes werden in goed tempo afgewerkt. Je ziet dat de golfervaring van de jeugd ervoor zorgt dat ze de golfkar op de juiste plek bij de green neer zetten, spelers klaar staan om af te slaan en op de green ze al direct naar hun bal toe lopen. Dit zorgt er voor dat de begeleiding steeds meer een caddie-rol krijgt … en als belangrijkste taak: de kar de bult op duwen…

Uiteindelijk was daar dan hole 9. Dit is de hole waarbij je de tweede slag van de bult het dal in kunt slaan richting green. Een unieke ervaring waarbij je even het gevoel hebt dat je in het buitenland op een golfbaan staan. De dames zorgden er dan ook voor dat hun ballen net voor het dal kwamen te liggen om dan met een harde zwieper de bal te zien verdwijnen richting green waar de rest van de spelers en begeleiders zich hadden verzameld. Na de warme en gezellige ochtend werd tijdens het eten van een tosti of worstenbroodje de eerste prijs uitgereikt aan Brent van der Bij die met 20 Stableford punten voor Maxwell en Fabienne eindigde!