Clubkampioenschappen greensome 2021 (heren)

Daar was die dan, de eerste clubkampioenschappen van het jaar 2021. Na een lange natte winter konden de winterlaarzen, mutsen en kooltruien dan eindelijk worden opgeborgen en kon eindelijk weer worden aangetreden in zomerse kleding. De weergoden waren met ons dit weekend. De temperatuur lag rond de 25 graden, heerlijk golf weer dus! Door de vele regenval van de week ervoor was de baan op sommige plekken nog erg nat, dat betekende dus simpelweg: houdt je bal op de fairway! Nou moet ik zeggen dat de ballen op de fairway houden vrij goed ging bij ons het hele weekend.

In het jaar 2020, toen de greensome clubkampioenschappen later in het jaar werden gespeeld, hadden wij (Daan & Robin) niet een heel goed weekend. Al na de eerste ronde moesten wij tegen de titelverdedigers Arjen & Arjan het onderspit delven. 2021 wilden wij vol voor de titel gaan. Na veel samen te hebben getraind in de winter in Leeuwarden en Heerenveen waren wij uiteraard op een revanche uit.

Net zoals de afgelopen jaren werd er geloot. Van elk team moest 1 speler een nummer uit de grabbelton pakken. Het nummer wat je pakte gaf aan op welke plek je op het knock-put schema werd ingeloot. Zodoende kon je dus zien welke weg je richting de finale moest bewandelen. Dit zorgde uiteraard voor veel spanning bij alle golfers! Na de loting hadden was er een primeur, voor het eerst sinds het bestaan van golfclub Heidemeer konden leden/fans/vrienden live de scores mee kijken via een app. 1 speler van de flight diende dit bij te houden. Zelfs dit zorgde voor spanning op het terras van de golfers die reeds klaar waren.

Op zaterdagochtend waren er een aantal spannende ontknopingen. Er moest zelfs tot 2 keer toe een play-off hole aan te pas komen! De toon was gezet, op naar een geweldig clubkampioenschap. Wij wonnen onze eerste partij met 7 & 6. Op zaterdagmiddag hebben wij onze beste golf gespeeld van het hele weekend, alles klopte. Veel kansen op birdies, vrijwel geen fouten. Wij wonnen deze partij ook met 8 & 7. Daar stonden we dan, in de halve finale, 50% van de klus was geklaard, wij hoopten dat we het goede spel voort konden zetten op zondag en zodoende een gooi te kunnen doen naar de titel. Op zondagochtend waren Jan Sietse en Peter de tegenstanders. Zei begonnen goed op hole 1 en wonnen gelijk deze hole van ons, dit is ook enige moment in het hele weekend geweest dat wij down hebben gestaan. De heren konden ons nog wat meer onderdruk zetten door hole 2 ook te winnen, nadat wij een beetje aan het knoeien waren. Met 4 slagen lagen wij tegen het bosje aan achter de green. De tegenstanders lagen op pole position om deze hole ook van ons af te pakken, echter hadden wij het geluk dat de bal in het water werd geslagen en wij deze hole konden winnen. Naarmate de wedstrijd zich vorderde wisten wij deze steeds meer naar ons toe te trekken en wonnen uiteindelijk met 4 & 3. In de finale waren Menno en Ruben de tegenstanders, al gauw kwamen wij 3 up. Een fijne voorsprong alleen met golf kan dat in een paar holes zomaar worden omgedraaid. Hole 7 en 8 werden gewonnen door Ruben en Menno, de spanning was terug! Wij hadden even een mentale boost nodig, en deze kwam op hole 9, wij maakten hier een birdie waardoor de stand weer 2 up voor ons werd. De daarop volgende 2 holes werden ook gewonnen en dus stond het weer 4 up. Op hole 15 was het erop of eronder voor Menno en Ruben, deze hole moest gewonnen worden. Helaas konden zij hun bal die naar de green was geslagen niet meer vinden waardoor wij de wedstrijd met 4 & 3 wonnen, clubkampioen dus!

Geweldig weekend met prachtig weer. Wij willen iedereen bedanken die zijn steentje heeft bijgedragen.

Daan & Robin

Ps. Volgende keer zou het leuk zijn als de vlaggen even worden verstoken voor de zondag 😉