Friese Jeugdkampioenschappen 2018

Op zondag 23 september is op golfclub Lauswolt het Friese Jeugdkampioenschap gehouden. Helaas was het wat regenachtig weer, maar de wind was gelukkig wel gaan liggen. Dit jaar was golfclub Heidemeer vertegenwoordigd met vijf deelnemers; vier in categorie 9 holes Stableford en één in categorie 18 holes Stableford.

Daan Wedema was onze deelnemer in de laatstgenoemde categorie met nog acht andere tegenstanders. Dit jaar waren er geen meisjes aanwezig in deze categorie dus de heren moesten onderling strijden om een goede score neer te zetten. Daan gaf aan dat hij het een leuke dag had gevonden op een mooie baan in het bos. Jammer was dat hole 14 was ingekort, vanwege de aanleg van de nieuwe driving range (er is grond nodig om de driving range uit te breiden en deze grond komt bij de vijvers van hole 14 vandaan). Het spel ging goed bij hem, echter het putten niet. Net wat te vaak een lip-out. Na een spannende strijd is Daan 4de geworden en daarmee viel hij helaas net buiten de prijzen. Zijn doelstelling voor volgend jaar is om met de strokeplay wedstrijd mee te gaan doen.

In de categorie 9 holes Stableford, waren acht deelnemers aanwezig, waarvan vijf jongens en drie meisjes. Bij de jongens was Brent van der Bij de afgevaardigde van golfclub Heidemeer. De overige jongens speelden bij golfclub Lauswolt. Brent moest alleen Sjoerd Bosma voor zich laten gaan en met 22 punten werd hij knap tweede! Vorige jaar was Brent nog derde op de FJK dus dat beloofd wat voor komend jaar!

Bij de dames was het al duidelijk dat de prijzen door golfclub Heidemeer mee naar huis zouden worden genomen. Met maar drie meisjes in deze categorie, allen van Heidemeer, was het spannend wie eerste, tweede en derde zou worden. De meisjes hebben het afgelopen jaar laten zien dat hun golfspel sterk is verbeterd en dat ze aan elkaar gewaagd zijn.

Na de prijsuitreiking en reeds huiswaarts gekeerd kregen wij een gecorrigeerde uitslag te horen. Esmee Toering is derde geworden met 10 punten. Net achter Fabienne Herskamp met 11 punten. Dit was in eerste instantie andersom, maar er bleek achteraf dat er voor Esmee de score van een andere speler was ingevoerd. Golfclub Lauswolt heeft deze fout op professionele manier opgelost, haar excuses aangeboden en voor gezorgd dat beide meisjes de gewonnen prijzen mogen houden, maar dat de bekers gewisseld worden. Nienke Bekkema mocht met 15 punten voor de derde achtereenvolgende keer de wisselbeker in ontvangst nemen als winnaar. Zoals een goede Hollandse traditie betaamd, mag ze naast de winnaarsbeker ook de wisselbeker houden. Naast de bekers kreeg ze bloemen en een geldprijs van de sponsor Sporthaantje.

Het was dit jaar een klein deelnemersveld in alle categorieën, maar daardoor niet minder gezellig. De organisatie was in goed handen en na de nodige warme chocolademelk en tosti’s ging de jeugd van Heidemeer met een kofferbak vol zilver weer richting Heerenveen.

Een zeer geslaagd FJK 2018!

Op de foto staan (zonder prijzen)
v.l.n.r. Fabienne Herskamp, Esmee Toering, Nienke Bekkema en Brent van der Bij