Friese Jeugdkampioenschappen 2019

Zondag 22 september vond op golfclub Gaasterland de Friese Jeugdkampioenschappen 2019 plaats. Voor golfclub Heidemeer hebben in de Categorie 3 (oranje teebox – 9 holes) Brent van der Bij en Nienke Bekkema aan mee gedaan.

Het was voor deze jonge golfers alweer de vierde keer dat ze hebben deelgenomen aan deze kampioenschappen en in het verleden zeker niet zonder succes. De verwachtingen waren daarom ook hooggespannen mede omdat het competitieveld dit jaar in deze categorie maar uit zeven spelers bestond. Er vijf jongens en twee meisjes die mee deden. Door het beperkte aantal meisjes bepaalde het reglement dat de meisjes dit jaar mee strijden met de jongens en was er geen aparte categorie meisjes. Het andere meisje wat meedeed was Fabienne Herskamp. Zij speelde vorige jaar nog bij Heidemeer en de meiden komen elkaar nog regelmatig tegen op de NNO golftour. Tijdens deze wedstrijden is het elke keer om-en-om wie met meeste punten van de baan komt, het kon dus nog spannend worden die zich het beste meisje van Friesland 2019 mocht gaan noemen.

Met enige vertraging startten rond 14.00 uur de drie flights. Het weer was heerlijk en de belangstelling van de ouders groot. Gelukkig start deze categorie nog van oranje en hebben ze nog niet alle ogen op hun gericht bij het afslaan, dat neemt een stukje spanning weg die ook in deze categorie wel merkbaar was. En toen was het afwachten voor de ouders. Na ruim 2,5 uur kwamen de laatsten golfers het clubgebouw binnen en kon na de puntentelling overgegaan worden tot de prijsuitreiking.

Intussen was voor categorie 1 en 2 de prijsuitreiking al geweest waren deze deelnemers al vertrokken (dat was in 2016 op Heidemeer toch gezelliger met z’n allen), waardoor alleen de kinderen en ouders van categorie 3 nog aanwezig waren. Snel werd duidelijk dat Brent niet zijn beste dag had helaas – geen topnotering dit jaar. Spannender werd het wel tussen de dames. Beiden kwamen ze met 20 punten binnen en toen maar afwachten wat de prijsuitreiking zou gaan doen.

Winnaar categorie 3 was dit jaar Koen van golfclub Lauswolt met 26 punten. Met een afslag van meer dan 215 meter zal hij waarschijnlijk niet lang in deze categorie blijven. En toen bleek dat 20 punten genoeg waren voor de tweede en derde plek. Fabienne had de laatste drie holes beter gespeeld dan Nienke en Fabienne won dus de tweede prijs. Nienke moest genoegen nemen met de derde prijs. Een topprestatie van beide dames in een veld van jongens! Blij en opgetogen gingen ze dan ook weer kort na de prijsuitreiking huiswaarts.