Friese Jeugdkampioenschappen op de Heidemeer

HEERENVEEN – Op zondag 25 september werd op golfclub Heidemeer te Heerenveen de Friese Jeugd Kampioenschappen Golf gespeeld.

Dit jaarlijkse kampioenschap wordt bij toerbeurt op de verschillende Friese golfclubs gehouden en na golfclub de Groene Stervan vorig jaar, was het nu de beurt aan Heidemeer. Spelers van de verschillende golfbanen uit Friesland streden om dagprijzen en om tot speler en speelster van een van de drie categorieën te worden bekroond.

De omstandigheden waren kampioenschap waardig. Zonnig, een heerlijke temperatuur van 25 °C, snelle fairways en goed gemaaide greens.Op de wedstrijdtafel bij inschrijving lag voor iedere deelnemer een lunchpakketje, een goodybag met inhoud beschikbaar gesteld door vele sponsoren, een balletje en nog wat kleinigheden klaar; kortom een wárm welkom! Op de twee korte holes was een prijs ter beschikking gesteld voor de eerste hole-in-one die geslagen zou worden.

Bij de eerste categorie, handicap 0 tot 18, werd er hard gestreden voor de laagste bruto score. Lokaal golftalent Michael Wedema kon op eigen baan de hoofdprijs net niet in de wacht slepen. Hij werd derde met een score van 78 slagen. Frances Nienhuis, golfclubLauswolt, werd tweede met 77 slagen en de winnaar van de eerste categorie werd Stefan Trip van golfclub de Groene Ster met 76 slagen. Frances en Stefan mochten zich ook beste meisje en jongen noemen van de eerste categorie.

Ook in de tweede categorie, handicap van 18,1 tot 36, werd er een spannende partij op de mat gelegd. Tessa Vellema werd derde met 31 stableford punten. Daan Wedema, neef van de eerder genoemde Michael, behaalde een knappe tweede plaats in deze categorie met 33 punten. Het behalen van dit resultaat deed de thuisclub juichen. JurianTamsma van golfclub Lauswolt werd eerste met 35 punten. Tessa Vellema en JurianTamsma werden ook gekroond als beste meisje en jongen van categorie 2.

Door de jongere golftalenten werd gespeeld in de derde categorie. Deze wedstrijd ging over 9 holes in tegenstelling tot de eerste twee categorieën waar de spelers 18 holes afwerkten. De handicaps lagen tussen de 36,1 en 54. De verschillen waren duidelijk groter dan in de andere groepen. De derde prijs was voor Coen Peter Lammers van golfclub Gaasterland met 15 punten. Tweede werd Maxwell de Jong van golfclub Heidemeer met 18 punten. De eerste plaats was overduidelijk voor golftalent Jelmer Monsma van de Groene Ster met 27 punten. Beste meisje werd Nienke Bekkema van golfclub Heidemeer en beste jongen werd Jelmer Monsma.

Alle dagprijswinnaars kregen een mooie beker mee naar huis. Het beste meisje en de beste jongen van elke categorie kregen naast een door Jumbo Joure gesponsorde bos bloemen, ook een wisseltrofee mee naar huis. Verder mochten alle winnaars nog een mooie pet van Callaway Golf uitkiezen.

Een hole-in-one werd niet geslagen. Echter sloeg RychonLogtenberg van de Groene Ster de bal zo dichtbij de hole dat is besloten de prijs, een golftrolley beschikbaar gesteld door golfcenter Sporthaantje, toch uit te reiken.

Golfclub Heidemeerkijkt terug op een zeer geslaagd kampioenschap dat mede mogelijk werd gemaakt doorde tomeloze inzet van de vele vrijwilligers, het team van greenkeepers, de horeca, de vele sponsors en natuurlijk de deelname van de vele spelers en speelsters.

Bekijk de foto’s van het Fries Jeugdkampioenschap golf op: https://myalbum.com/album/3i1ooagRjFll

Dit artikel is ook gepubliceerd in de Heerenveense Courant