Frysk Kampioenskap Golfklups 2019

Het is al jaren traditie om jaarlijks op de 3e zondag van september de Friese kampioenschappen tussen de Friese golfclubs te houden. Een afvaardiging van dames en heren spelen op deze dag een strokeplay wedstrijd. De deelnemende clubs zijn Heidemeer, Gaasterland, Lauswolt, St. Nyk, Ameland en De Groene Ster. Alle uitslagen per club worden bij elkaar opgeteld, waarbij de slechtste dame- en heren score mag vervallen. De club met de beste score wint de wisseltrofee, het zgn. ‘Ulebord’. Naast dit teamevent, wordt de beste dame en beste heer kampioen van Friesland.

Op zondag 15 september werd dit kampioenschap gespeeld op GC Gaasterland. Namens Heidemeer deden mee: Arjen Miedema, Dennis Schreur, Robin Otter, Bram van der Werf, Frédy Damm, Rianne van der Velden, Joan Akkerman en ondergetekende. Het weer zorgde voor heerlijke wedstrijdomstandigheden: wolkje, zonnetje, lekkere temperatuur en een af en toe verraderlijk windje. De gastclub had er alles aan gedaan om deze dag tot een succes te maken. Het golfen moesten we alleen zelf nog doen. Ik had een late starttijd en daardoor kon ik meerdere flights zien starten. De sfeer was gezellig. Ik zag mooie afslagen, maar helaas ook pijnlijke missers. Het leek net golf!

Ik had me voorgenomen op de 1e hole mijn bal vóór de waterhindernis te houden…. Ik belandde dus línks in de sloot. Geen lekker begin, maar ik kon me gelukkig goed herstellen en maakte een bogey. De greens op deze baan zijn ontzettend moeilijk. Snel en geonduleerd en voor deze wedstrijd nog extra geprepareerd, oftewel nóg sneller! Ik was lekker op tik. Het is belangrijk met strokeplay de hoge scores van de kaart weten te houden. Op hole 16 dreigde het mis te gaan toen ik twee keer een provisionele bal moest slaan. Gelukkig bleek mijn 1e bal nog goed speelbaar. Mijn mogelijke mega score op deze hole liep met een bogey-sisser af. Ik kon de wedstrijd vervolgens goed uitspelen. Bij binnenkomst bleek ik met mijn score Fries kampioen te zijn. Wow!

Bij de heren ging de strijd om het individuele kampioenschap tussen Ype Zaal van Lauswolt en Stefan Trip van De Groene Ster. Deze heren moesten met een score van 74 een play-off spelen die na 2 holes beslecht werd door Stefan Trip. Het team-event werd gewonnen door De Groene Ster, gevolgd door Lauswolt.Heidemeer had de 3e plaats. Het was voor mij een mooie dag. Speciaal dank aan de supporters van Heidemeer. Op naar volgend jaar!

Caroline Vink