Heren1 27 holes: Historie at the Heemskerkse!

Op een van de meest historische dagen in de wereld van Sport trokken wij als Heidemeer Heren 1 op onze veldtocht door den Hoofdklasse naar Heemskerk om aldaar de strijd aan te binden met de Westfriese. Wetende dat we wellicht kans zouden maken op een overwinning traden we aan met een sterke opstelling. Bombing Brechtus, Captain Jack, de Birdie Bro, The Baldy Bomber, Icemaster Schreur en ondergetekende stapten stipt om half 8 in de ochtend klappertandend in de auto. We klappertandden niet zozeer van de zenuwen (want wij hebben altijd genoeg zelfvertrouwen), maar wel van de kou: -2 op de thermometer en een vlagerige koud aanvoelende oostenwind. Het contrast met een week eerder (zon, geen wind en spielen in polo’tje!) op de Hilversumsche was groot.

In de ochtend had de captain bepaald dat er in een afwijkende opstelling ge-greensomed zou gaan worden: de Birdie Bro en ik gingen dit keer niet samen de wei in, hij werd gekoppeld aan Brechtus. Ik werd gekoppeld aan de Baldy Bomber. Het afsluitende trio werd gevormd door Captain Jack en de Icemaster. Het bleek een gouden greep! Alledrie de greensomes werden gewonnen, waardoor wij ons ineens in de luxepositie bevonden dat we 6-0 voorstonden bij de lunch!

2 partijen winnen… En de pot zou binnen zijn. Ondergetekende had begrepen dat de uitzending van de laatste ronde van The Masters (alwaar ene Meneer T. Woods misschien geschiedenis zou schrijven) vervroegd zou worden qua uitzending vanwege de slechte weersverwachting ter plaatse. Ik had me enorm verheugd om dit te gaan kijken en dus nam ik me voor: gas geben! En aldus gebeurde. Ik kon na 14 holes de felicitaties van mijn tegenstander in ontvangst nemen met een klinkende overwinning 6&4. Bij terugkomst had ik verwacht dat ik de eerste zou zijn die punten binnen zou brengen, maar Robin was me voor. Hij had het qua score beter gedaan: winst 9&8(!) en dus konden wij al concluderen dat de pot als geheel door ons gewonnen zou worden! Het was nu wachten op de anderen. Terwijl Robin en ik reeds proostten op de eindoverwinning met een biertje vocht Brechtus een heerlijk sportief gevecht uit en kon op de 18e de overwinning claimen met 1up. De Birdie Bro verloor nipt zijn partij op de 18e. Helaas verloren zowel Captain Jack als de Icemaster hun pot. Desondanks een klinkende overwinning voor de Heidemeer en kunnen we voorzichtig claimen dat ‘we’ weer een jaar in de Hoofdklasse uit mogen gaan komen volgend jaar!

Historie komt in veel verschillende vormen, maten en verschijningen. Wij schreven onze eerste overwinning op onze naam als team dit jaar: een kleine voetnoot in de golfhistorie. Ene Meneer Woods deed het door zijn 15e major te winnen in The Masters en schreef daarmee absolute Golfhistorie met een Hoofdletter. Hoewel een ander niveau en een andere plaats zijn wij ook trots op onze prestatie. We weten weer hoe het voelt om te winnen, net als Meneer Woods. En ik vertel u: dát is een heerlijk gevoel!

De komende week hebben we vrij, de week erop mogen we op de Goyer in onze laatste wedstrijd aantreden tegen de gastheren van deze competitieronde: de Heemskerkse. Wij gaan dan wederom voor de winst, want die smaak hebben we nu te pakken!

Tot de volgende keer!